Friday, September 23, 2011

Kefahaman bercampur rasanya jadi macam sayur campur yang basi dan berlendir

Bismillah pemula kata...
Hari tu saya ada pergi ke satu tempat. Tempat tu kat Malaysia. Terletak di dalam bumi. Ada satu peristiwa yang terjadi kat tempat tu.

Ada sorang pakcik mungkin tegur, mungkin tanya, mungkin banyak kemungkinan, saya pun tak pasti apa yang pakcik tu dah buat sebab bila tanya gadis tu, "what's happening?"gadis ayu itu membisu dan tak jawab lalu blah dari situ. Saya terpinga nganga. So memang saya tak tau apa yang terjadi sebenarnya. Korang yang membaca ni lagi lah tak tau apa yang jadi. Dengan saya yang bercerita tanpa muqaddimah. Intro takde ape takde tiba-tiba masuk huraian isi pertama.

Saya taknak sentuh mahupun cuit isu menangis atau isu teguran atau isu yang saya pun tak tau apa.

(Seboleh-boleh nak sembunyikan situasi sebenar sampai tak tau nak start camane)

Camni, lepas gadis itu keluar dari bilik yang menempatkan dua pakcik yang suka bertanya, (boleh faham apa situasi itu?) saya tanya, "how was it? cite la cite la"

Then gadis ayu tu pesan kat gadis ayu sorang lagi, "ada tudung? better you pakai tudung".saya dah saspen~

(Aku nak tules apa sebenarnya ni???)

Agak-agak la kan, kalau awak berada dalam situasi seperti itu, awak backup siapa? pakcik yang tegur atau tanya atau apa-apa jela, atau awak backup gadis ayu itu? lelaki confirm backup gadis itu..haha
Mungkin ini antara dialog rata-rata muda mudi Islam kita.

"Nak bertudung atau tak itu hak masing-masing. Pakcik tu tak berhak nak tegur. Sedangkan bapak dia pun tak tegur"
*ada cili tak? cuba sental kat mulut tu. Orang yang buat perkara betul dipersalahkan. Orang yang buat perkara salah dibela. Patutnye orang yang buat perkara salah diperbetulkan! Puncanya kenapa? Kerana orang yang buat perkara betul itu terlalu asing. Sangat kecil kelompoknya. Biarpun perkara yang dibuat itu atas arahan Allah, tapi disebabkan ia adalah kumpulan minoriti, teguran itu dilihat salah. Takkan nak tunggu bila kumpulan tu jadi besar baru teguran mereka ingin diterima? Macam mana kalau bumi ni musnah sebelum sempat kumpulan kecil itu menjadi besar? Dan kita taknak ke jadi penyumbang kepada pembesaran kumpulan yang kecil itu? jeng~*

Mungkin ini dialog yang seterusnya :

"Asal cakap pasal agama plak? Eh mana ada kena-mengena dengan nak mintak scholarship" (ops kantoi)
*dunia dan akhirat tiada titik perpisahan pun. bila urusan dunia tak dijadikan sebagai bekal untuk dibawa ke akhirat, urusan dunia tu akan diletakkan dalam tupperware lalu kita nak bawa ke mana tupperware tu? setakat ke sekolah? pastu abis dimakan. pastu kenyang. pastu lapar semula. pastu makan. pastu kenyang balik. pastu lapar lagi. pastu mengecek member sebelah makanan dia sikit. pastu kenyang semula. Dunia untuk dunia. tidakkah itu satu kitaran bodoh yang tak berpenghujung dan akhirmya tetap akan bertemu dengan akhirat? Apa-apa pun kita buat, last-last memang akhirat yang jadi penghujungnya. Terang lagi berspotlight warna oren, matlamat hidup kita jelas. Allahu ghayatuna (woh..kecek klate doh dio). Dunia kita untuk akhirat. Kita hidup untuk akhirat. Ke camne?*
Di tempat kejadian sememangnya saya hanya mampu mengunci mulut tanpa berkata-kata hanya mampu tersenyum kerana membimbangi kata-kata saya bersifat emosi atau prejudis. Bila yang lain-lain dok sibuk cakap pasal isu tu, doa je la Allah bagi hidayah kat gadis tu tadi dan kepada ustaz ustazah yang membincangkan isu tu.

Saya salute spring kat pakcik berdua kerana amek peluang tu untuk berdakwah. Dakwah is anywhere. Kebaikan mula mengepung. hoho.

*eh aku datang library nak buat researsh pasal law..tiba-tiba plak terlekat update blog..haha*

wallahu'alam

No comments: