Thursday, November 25, 2010

Coretan Insan Untuk Insan

Dimulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim...

I don’t know how to start, where should I start and when I’m going to start...
Let’s start...=D

Saya pernah...terasa saat ini tebal...selang beberapa kala terasa nipis bak dihiris,
Aku pernah merasa jauh...pernah juga terasa dekat,
Itulah likuan iman dalam diri insan...
Itu biasa...

Saya juga...hanyut terleka dengan hiburan semata,
Aku juga...terbuai lena dengan musika, ceritera cinta,
Namun usah dibiar bermaharajalela, kelak iblis akan mentertawa, dibiarkan iman berduka seksa...

Ana juga...tewas dengan pujian, lemas dalam kritikan,
I juga...berasa lemah dengan ujian, sentiasa mempersoal kekurangan,
Kini aku cuba...tempuhi dengan penyelesaian, bukan semata penyesalan dan rintihan,
Kini aku mencuba...menggali kelebihan dalam setiap kekurangan,
Kini saya terus mencuba...mendukung cinta duniawi, menjunjung cinta ukhrawi,
Demi berlari mengejar cinta hakiki, demi merebut syurga yang abadi...
Mustahil jika hanya menunggu berlakunya sakti...
Harus bermula dari hati, wajib diisi dengan pengabdian diri...


Apabila tiba, tatkala terdetik,
Usah diragui, jangan ditangguh lagi,
Segera menyahut seruan, segera menyegerakan perubahan,
Kerna petunjukNya tiada mengira tuan,
Kerna hidayahNya tiada mengira keadaan,
Segala yang perlu hanyalah keikhlasan...

Perubahan, ayuh kita lakukan,
Kalau bukan KITA, siapa lagi?
Kalau bukan sekarang, bila lagi?
Kalau bukan di sini, dimana lagi?

Saya tahu...
Saya bukan sebaik awak,
Aku bukan semulia kau,
But maybe I tak sejahat you..hehe
Jangan sesekali melabel diri sendiri tak baik sebelum berusaha menjadi baik..
Sejahat mana pun engkau, pasti terselit jua sezarah keinsafan,
Terpulang pada hati untuk menerima cuma,
Kerna kita semua sama...tetap insan bersaudara..

Bukan tugas mudah...bercakap dari hati tembus ke hati...
Siapalah saya untuk mengingati,
Hanya mencuba yang terdaya sebelum  menutup mata,
Selebihnya kerja Yang Maha Esa...

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Jika Allah S.W.T memberi hidayah kepada seseorang lantaran kamu, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari”

*tanda sayang seorang muslim pada seorang saudara muslimnya ialah apabila dia menyampaikan kebenaran agar dirinya dan saudaranya terlepas dari azab di sana..

Sama-samalah kita berusaha,  cuba, cuba dan terus mencuba untuk menjadi penghuni syurga bersama..
Rasa sayang dari saya..=)

Wallahu’alam...


No comments: