Saturday, March 12, 2011

Asyik-asyik teringat je

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa'ala alihi wasohbihi ajma'in....Jom Selawat Adik-adik(macam blh buat title program baru ni)..:)


Haaa..bile selawat teringat kat sape? "Rasul Allah la kakak". Bagus adik ni....
Bile solat terbayang?? soalan cepumas disitu..juga disini.

Bergelumang dlm jiwa-jiwi : 
"Haisshhh...asal aku asyik ternampak muka die ni!"
"Asal online je terpacul nama dia kat chat box! Tak nak klik! Tak nak klik!"
"Tolonglah aku tak nak teringat kat kau!"
"Kenapa makin aku lari makin dia mendekati?!"
"Tapiiiiiii dia baik"
"Tapiii tapiii tapiii tapiii............"
"Arghhhhhhhh tolong tolong!"

Mula-mula kagum kat dia sebab baik..pastu teringat-teringat pastu tiba-tiba opppsss tersuka..Betul tak? Pernah alami? Sedang alami? Jangan fikir yang bukan-bukan ye.. Tidak ditujukan pada siapa-siapa atau apa-apa..

Ok, itu fitrah manusia..Allah yang cipta fitrah manusia.

Potongan ayat dari surah Ar-Rum : 30
"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Islam);(sesuai) fitrah Allah disebabkan Dia telah menciptakan manusia menurut (fitrah) itu"

Manusia diciptakan Allah mempunyai naluri beragama iaitu agama Tauhid..Sebelum lahir atau masa dalam perut, semua baby adalah beragama Islam..selepas lahir, bergantung pada family mana baby tu dibesarkan..Bersyukurlah kita dapat nikmat Islam sejak ter"keluar" dari perut mak kita..Bersyukurlah kita dibesarkan dalam family Islam...Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah..

Ok, dah terselit pasal lain plak..haha

Berbalik pada topik asal, fitrah manusia tertarik dengan berlainan jantina...Ohhohohoi..fitrah tak boleh dijadikan alasan walaupun hakikatnya memang ramai beralasankan fitrah..Fitrah perlu dikawal bukan dituruti semata-mata...Makan pun fitrah kan? Apa jadi kalau makan manis sangat? masin sangat? atau pahit sangat? nescaya penyakit akan menyerang anda..tapi yang pahit tu kan ubat? hehe..Haa makan perkara yang simple pun Islam suruh kawal apatah lagi bila melibatkan soal besar-besar iaitu soal hati..Lagi perlu ditingkatkan sistem pengawalannya.

Saya bukanlah ustazah untuk memberi hukum itu dan ini..Saya juga bukanlah ustazah untuk menjawab dari "side" agama..ilmu pun ciput je..Mungkin seorang profesor? hihi..amin amin amin..

Cuma di sini ada satu tips sebagai perkongsian..InsyaAllah praktikal..InsyaAllah saya pun amalkan..haaa kantoi-kantoi..grrrr..haha..gurau-gurau beb..tak perlu meneka-meneka siapa.

Cuba bayangkan keadaan bila dia sembelit..mukanya berkerut-kerut menahan sakit perut..bayangkan keadaan terhodoh dia..buruk tak? Kita tak suka buruk-buruk kan? chop! Bukan menyuruh mencari keburukan hamba Allah itu..Cuma itu antara cara untuk mengurangkan rasa teringat-teringat atau lebih parah rasa rindu itu..takut terjebak dengan zina hati..nauzubillah..

Ada sahabat saya kata, kita bagi nasihat kat orang, bukan nak bagi kat dia sangat tapi anggaplah kita sedang bagi nasihat kat diri sendiri melalui cara bercakap dengan orang itu..boleh pakai jugak dia ni..haha..kidding2(^.^)

InsyaAllah peringatan untuk diri sendiri yang juga seorang manusia berdosa..ntah-ntah masa nak post ni pun tak sedar ada dosa yang sedang dibuat..astaghfirullahalazim...

Telinga paling dekat adalah telinga dari pemilik mulut yang berkata-kata....Benar?

Wallahu'alam..senyuumm :)

No comments: