Wednesday, August 17, 2011

Catatan 17 Ramadhan (Eh dia ke tu? Nape macam....)

Semalam jemaah diimamkan oleh huffaz dan daie Palestin. Der, umur beliau is just 19! Bila tau umur 19, lantas aku bangun untuk tengok siapakah gerangannya...haha.Subhanallah. Sangat berbeza dengan remaja lelaki kat Malaysia (sukati aku). Sorry to be honest! Sangat matang. Macam 30an pun ada gaye (ke over sangat?). Beliau yang bagi tazkirah sempena nuzul al-Quran semalam..saya ulang, umurnya 19, mengimamkan jemaah di masjid dan memberi tazkirah! Diriku semakin mengecut apabila mengetahui hakikat ini...semakin kecil...

Penuh semangat dan penuh perasaan beliau bertazkirah.(tapi aku tak paham bahasa arab =.='').

Ada cite di sebalik pemergian ke masjid. Aku terjumpa dengan kawan sekolah lama. Aku nampak dia pandang-pandang aku tapi buat muka pelik. Aku lagilah pelik kenapa dia buat muka pelik lepas pandang aku yang aku rasa aku tak pelik. Disebabkan aku ni tak malu, aku pun tegur lah...

''Eh kau! Assalamu'alaikum *buat muka semangat please*''

''Wa'alaikumussalam..shakieraaaa..laa betullah shakiera...Tadi dah nampak. Pastu cakap-cakap ngan adik. Eh shakiera ke tu? Nape.....(aku lebih rela biarkan ayat itu tergantung)''

Ok, soalan aku. Pelik ke?

Statement sedemikian membuatkan aku sedikit down. *terpaksa menggagahkan muka* Statement camtu buatkan aku yang tak tau malu jadi malu.*terpaksa menyembunyikan rasa*. Kalaulah aku boleh buat mereka yang malu. Oh tidak. Nak bawak Islam tak boleh memalukan orang.

Ini bukan sekali. Ini kali ketiga. Itupun apa yang berlaku depan mata dan depan telinga. Yang belakang-belakang aku tak tau. Serahkan pada Allah.

Baru-baru ni, masa conduct adik-adik dalam slot Jalan-jalan Cari Jawapan utk program 3R kat sekitar bazar di masjid negeri, aku terserempak dengan cikgu skolah menengah. ''Shakiera..ape awak buat ni?''soalan diajukan sambil pandang aku atas bawah. *terpaksa aku sembunyikan rasa tak puas hati dengan soalan dan cara pandangan itu*

Aku tak memandang itu sebagai pujian atau cacian..Cuma aku mohon ya Allah, kuatkanlah hati ini untuk menghadapi 'mereka'. Aku perlu perlu, malah amat perlu sokongan orang-orang yang memahami...Alhamdulillah ada tempat meluah perasaan on the spot, Nafisah (eh tibe je nak mention).

Ada sorang ikhwah menulis di blognya, beliau sedih sebab orang tak noticed perubahan dirinye. Katanya, takde orang pun nak cakap, eh kau dah lain la sekarang. Beliau tetap dengan gaya jeans dan tidak berjubah mahupun berjambang. Bagi aku, itu lebih memudahkan penerimaan masyarakat sekarang. Berbanding dengan perempuan, bila melakukan transformasi, physically akan tertunjuk. Dan apa yang ditunjukkan tu (bukan menunjuk!) akan mengundang rasa hairan, rasa eh dah lain la budak ni, dan rasa pelik orang-orang sekeliling yang pernah mengenalinya. Ketika ini kekuatan dari Allah itu perlu. Malah amat perlu!

Seperti biasa, aku terpaksa menyempoikan diri =.=''

Apa yang lebih penting adalah perubahan di sisi Allah. Hanya Allah yang tau kau betul-betul dah berubah atau tidak. Di mata manusia kau masih boleh berubah dari perubahan itu. Di depan manusia, kau masih boleh melakonkan watak perubahan itu. Tetapi tidak di hadapan Allah.

Di hadapan manusia kau mungkin kelihatan mulia. Bila berduaan dengan Allah, hanya Allah yang tahu.

Jika manusia merasakan yang kau baik, belum tentu di sisi Allah kau baik. Jika manusia merasakan kau jahat, boleh jadi kaulah paling baik di sisi Allah.

Berubah untuk Allah!

InsyaAllah...

''Allahumma ballighna Lailatul Qadr,ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr'' Ameeenn..

p/s*tadi waktu berbuka dengan anak yatim dan fakir miskin di sungai isap,ada sorang budak comel cakap, ''Kakak! Ganasnye kakak jalan!''
Hahaha. Aku hanya mampu mencubit pipinye =.=''





2 comments:

Sari said...

diorang tu datang sebagai ujian. tak payah risau, mahupun gusarlah =D

pelukis kata said...

heee~ terima kasih atas kata-katanya..=D
tak risau mahupun gusar, cuma tension lagikan tertekan..haha..just kidding