Thursday, August 18, 2011

Catatan 18 Ramadhan (Bermakan bersama anak yatim dan fakir miskin =)

Bismillah pembuka mulut.

Semalam(17 Ramadhan konon-konon), masa berbuka,ayah aku tanye sape nak ikot berbuka dengan anak yatim esok? Tanpa tanye kat mane, tanpa tunggu respond mak, kakak dan abang aku, terus aku sahut dengan mengkhinzir buta, NAK! Dah menjadi cita-cita aku sejak dulu. Alhamdulillah....*ape barang bukak kat hotel? hehe.

Majlis ni anjuran Kelab motorcross pahang. Ayah aku dijemput as wakil kelab 4x4 pahang. Dan aku tak dijemput sebagai wakil family. hehe. Anak yatim dan fakir miskin yang diraikan dari Rumah al-Insyirah dan Rumah Dinasti. Kat Sungai Isap.

Warden dari Rumah Dinasti pakai purdah der. hehe. Ada 2 orang anak kecik ni pun pakai purdah. Terkejut kakak! haha. Mesti la aku cam segan siput nak pegi tegur diorang kan. Sebab pakai purdah. Mentaliti =.='.

Waktu nak dekat berbuka, aku duduk dengan ade tiga orang budak ni. Aku tak tau pun anak yatim ke tak sebab ramai jugak jemputan luar. Nak tanye takut diorang terguris ke. Disebabkan baju tiga-tiga sama so aku assume je. Mula-mula diorang malu-malu tupai ngan aku. Tapi bile aku tanye adik nak satay? Terus diiyakan aje tanpa lengah...titik kemesraan terbina. ahaks.

Aku sangat happy. Banyak sebab. Salah satu penyebab utama, ape yg dah lame aku mintak untuk aku tengok, semalam Allah bagi peluang untuk aku tengok. Bantulah beliau semoga istiqamah, Allahu Robbi...

Pastu pastu pastu, aku berkenalan dengan warden diorang. Ala, akak yang berpurdah yang aku segan nak tegur tu...hee~

Aku buat-buat tanye, akak penjaga diorang eh?(padahal aku dah tanye budak tiga orang tu) Namanye Kak Husna (fuh ingat nama =D)..Sangat baik ok. Amek diploma kat KIPSAS. Ape lagi, mintak nombor la kan. Segan malu aku semua hilang entah ke mana..heee~ Umurnya 21. Hebat! Beliau yang menjaga anak-anak itu seramai lebih kurang 12 orang. Berasal dari Sabah dan setahun lebih tak balik kampung! Setiap kali call mak ayah katanye, macam dah setahun tak bercakap(beliau call hari-hari ye). Semoga Allah merahmatinya.

p/s : pakaian tidak menghalang untuk kita bertegur sapa ya. Tidak ada jurang antara yang bertudung bawal dan bertudung labuh. Tidak ada jurang antara yang bershawl dan berpurdah! tolong campak dalam sungai pahang perbezaan itu.*emosi*

Budak-budak tu semua dapat hamper, dalam tu ade kuih raye dua bekas. Pastu dapat duit puasa. Nak amek gambar ngan diorang tapi tapi tapi.....

Serius memang best berbuka dengan diorang. I want moreeeeeee....

Ada dua tige orang yang sempat jugak la bermanje-manje..ececeh..Maklumlah i mana ade adik kandung nak dimanjekan sebelum ade si Qalish tu =D

Adik Najwa, Adik Ikhwan, 6 tahun (adik paling happening dan aktif teramat), Adik.........................Adik-adik....haha.ok aku dah lupe nama diorang. *Tanya sangat pastu bukan nak ingat! =.='!

Sebelum balik, ada adik tu (aku panggil adik tu? nama takde? haha..lupe ye kawan-kawan) die ajak beraya dengan diorang kat Rumah Dinasti Sungai Isap 2. Mak aihh..touching kakak! Kak Husna pun ajak beraya dengan diorang. ulala.. InsyaAllah...Mana tau boleh akak ajak kawan-kawan akak raya dengan adik-adik ke..hehe. Mudah-mudahan jika berkesempatan dan diizinkan Tuhan.

Paling aku tak tahan, teguran ikhlas, tulus, mulus dan suci seorang adik kepada seorang  kakak, ''Kakak! ganasnye kakak jalan!'' Hahaha. Adoi. Ni memang susah akak nak ubah ye dik. Terima kasih atas teguran.


Ini antara pengalaman yang aku nak simpan kemas-kemas sebelum aku terlupe bile dah besar nanti. hehe.

Sampai bertemu lagi ye adik-adik dan Kak Husna, jika bukan di dunia, semoga Syurga adalah tempat pertemuan seterusnya. InsyaAllah~
Wallahu'alam. Sengih sket =D

''Allahumma ballighna Lailatul Qadr,ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr'' Ameeenn..

No comments: