Monday, August 15, 2011

Catatan 16 Ramadhan

Segala puji hanya untukMu, Allah...

Hari ni kite berhari-harian untuk Allah ke tak eh? Adoi..Tak tau nak jawab ape.

Yang pasti, hari ni Qalish punye birthmonth ketujuh. Umur die masuk 7 bulan berbekalkan gigi 4 batang. Tadi waktu sahur die join sekaki. Then die sambung tido sampai pukul 9 am. Biasenye kalau die tido aku join sekali. kehkehkeh. Pastu bagi die mandi, susu disuap maksu, dan perkhidmatan dirinye yang lain-lain. Dan sekarang die tido semula. Bolehla aku nak bersosial jap. Mungkin pengalaman jaga Qalish ni aku boleh gune di mase hadapan kelak (ehem ehem)

Bercakap pasal ehem ehem, ada sorang peserta 3R tanya aku, ''Akak ada boyfren?''. Dalam hati aku, asal adik ni tanye, cun sangat kot? hahaha. ''Nape? adik ade boyfren ke? (Die jawab tak) Erm adik tau tak, couple before kawen tak boleh? Akak tanye sebab masa akak umur2 adik, akak TAK TAU pun COUPLE HARAM. Dan alhamdulillah walaupun akak TAK TAU couple tak boleh, Allah tak uji akak dengan menda tu. Akak takde la pulok pernah couple2 sebelum ni. (Dalam hati, eh macam geli je nak couple dgn budak sekolah sendiri? haha).''

Adik tu tau yang couple haram. Chop! Sape kate couple haram? Aku kate COUPLE HALAL. Boleh je nak couple TAPI....Adakah prioriti atau hak cinta pada Allah anda masih boleh letak di tempat teratas dalam hati anda? Bagaimana anda ingin meraih cinta Allah sekiranya ada cinta lain di hati anda? Layakkah cinta Allah itu dibahagi dua? Yakinkah anda cinta pada Allah tu boleh diberikan haknya lebih dari cinta pada boyfren anda? Sejauh mana anda yakin dengan keyakinan anda?  Alamak, Qalish nangis. Tergendala sebentar.

Sambung. Bila berkawan biase dengan lelaki pun iman boleh tergugat, apatah lagi dengan kawan lelaki yang korang panggil istimewa tu. hattui..istimewa la sangat. haha. Mungkin makna istimewa korang dengan aku lain. Maybe sama.

Istimewa jika dia berkawan dengan anda kerana Allah. Malah boleh tolong anda untuk lebih memahami cinta Allah. Dan aku pasti sure, jika dia cintakan anda kerana Allah, dia tidak akan bercinta dengan anda sekarang walaupun dia sebenarnye cintakan anda. ececeh. (mood : geli-geleman) Dia tidak akan meluahkan rasa cintanya itu pada anda di saat dia sedar yang anda masih ada banyak tanggungjawab yang belum selesai. Jasa ibu bapa pun tak terbalas lagi, belajar pun tak pandai mane, solat pun lambat, puasa pun tak abis ganti, berak sendiri pun basuh tak bersih camne nak basuh berak anak? Yang si dia tu pulak, jadi imam pun tak lepas lagi. Nak kawen guane gitu? Nak couple, tapi tak bersedia untuk memikul tanggungjawab selepas itu. Bukan ciri pasangan yang layak dibuat pasangan.

Nak bercinta dengan sesama manusia, faham ke, cinta tu ape? Aku malas nak tulis pasal couple sebenarnye. Bace je la kat blog-blog lain yang dah belambak tulis pasal ni. Tak pun baca buku, Aku ingin bercinta, tapi dengan siapa? dan Aku Terima Nikahnya. hikhik.

Anda inginkan lelaki yang memberikan cinta sepenuhnye pada anda, lupakah anda bahawa cinta itu hanya milik Allah?

Anda inginkan lelaki yang belum pernah dimiliki orang, sedangkan anda sendiri pernah dimiliki. Layak ke?

Jika belum memberi, jangan bermimpi untuk menerima.

Sambil menaip, aku menahan gelak. Ok cukup. Wallahu'alam.




No comments: