Thursday, August 11, 2011

Catatan 9,10,11 Ramadhan (hetrik disitu)

Bismillahirr rohmaanir rohiimmm..

Aku nak mulakan dengan pengalaman melawakkan 11 Ramadhan iaitu hari ni. Ok, tadi seperti biase aku pegi kedai nak beli bahan-bahan masak. Ayah aku bagi 50 hengget. Udah ku bilang sama bapak ku,''ba tak cukup ni. Bagi lebih sket la. Tak bawak purse ni...'' Tapi ibuku menyokong pemberian 50 ringgit sahaja tu..Jadi aku akur kerana aku mempercayai tafsiran mereka mengenai harga barang-barang di pasaran. Dengan tekad dan kesungguhan aku pegi ke kedai pertama. Tak dilupakan, hatiku yang berdebar-debar menanti nilai yang bakal diminta. RM27 lebih. Fuh selamat. Peringatan, aku masih ada 2 kedai berbaki dengan baki duit di tangan RM 22 lebih. Sampai kedai ketiga jeng jeng jeng. Sangkaan aku tak meleset! Duit tak cukup! haha. 4.05 ringgit tak cukup. Ok, malu segan. Tapi aku dah ada backup plan kalau duit tak cukup. Iaitu pergi terjah umah Mimi. Dengan selambe aku mintak 5 hengget. Reaksi kawan aku tu takyah cite la kan camne die gelakkan aku =.=''..haha.

Pengajarannya, gi kedai lain kali bawak purse sendiri. Jangan malas nak pergi ambek purse yg ntah merata-rata kat mane.

Catatan 9 Ramadhan.

Aku ditugaskan menjaga Rafiq Qalish, anak kakak kedua, 6 bulan. Ok first time aku jaga baby ni sorang-sorang tanpa pengawasan orang dewasa dan tanpa ada orang lain kat rumah. Maknye pergi kerja dan neneknya juga pergi kerja buat kuih raya. Hanya Allah, aku dan baby tu yang tau camne teruknya aku jaga die. hehe.

Boleh la aku nak buli Qalish sbb takde org lain. kehkeh. Tapi yang sebaliknya berlaku. Dalam tempoh sejam boleh Qalish berak dua kali! Sangat membuli di situ. Baunya sangat semerbak harum. Kalau tambah lagi dua kali boleh batal puasa gamaknye. haha.

Macam mane ganas pun aku jaga die, die tetap tak berdendam ngan aku. Setiap kali nangis memang aku la dicari. haha.

Catatan 10 Ramadhan.

Ada satu persoalan yang dah lama aku simpan. Iaitu persoalan antara perempuan dan masjid. Dan alhamdulilllah rasenye dah terjawab. Nanti insyaAllah aku post pasal tu.

Pukul 2358 malam tadi baru aku tergedek-gedek nak on computer untuk refresh ceramah tentang tafsir surah Al-Naas sampai Al-Tin. Tu recording masa aku still kat pasum Dah terperap 4 bulan baru nak refresh ke sister?=.=''.
Aku paling suka belajar surah Al-Naas. Nanti insyaAllah aku post pasal tu. Erk, ada dua janji dah tu..haha.

Oh ya, kehadiran jemaah muslimat sedikit meleset. Semalam mungkin kerana hujan. (Macam la masjid tu takde atap. haha). Jadi mungkin ramai yang pergi naik kereta. Dan alang-alang dah naik kereta, mungkin mereka pergi masjid yang jauh terus. Iaitu masjid negeri. So mungkin tu antara faktor jemaah berkurang apabila hujan. Mana la kita tau kan..hehe.

p/s* ingin mempersiapkan diri untuk berbuka dengan kawan-kawan lama yang dah lama tak jumpa. Tiada lain selain untuk mencari redhaNya. Semoga Allah redha aku, dia dan kamu =)



Allahmumma ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr. Ameeen..



No comments: