Wednesday, August 24, 2011

Catatan 19,20,21,22,23,24,25 Ramadhan (dah cam liquid boleh compress)

Aku menulis dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....

Ahha..halimunan kembali menjelmakan diri.

Baru ni ade lagi program Remaja Raikan Ramadhan. Tapi kali ni kat masjid dekat rumah. Anjuran student KIPSAS. Aku sekadar burung yang hinggap di awan pilu (apakah?). Sempat berkenalan dengan adik-adik dari sekolah Panglima Perang, sekolah.......ok.tak ingat. Nama diorang, jangan tanya! lagilah aku tak ingat! haha..sape-sape ade ubat penyakit ni, aku mintak tolong...

Malam tu ade tayangan tentang hidup rakyat Somalia...alahai..
Lepas dah tengok video sedih-sedih camtu,what's next? kita masih tidur berkelambu. kipas takde, bising macam takde udara.

Cuma aku terfikir, jika diberi pilihan untuk ke Paris dan Palestin..yang mana satu kita pilih? yang mana satu aku pilih?hmmm...

Catatan hari seterusnya, on the way pegi rumah Allah, aku terserempak dengan sekumpulan adik lelaki dan sorang adik perempuan berbasikal. Bagus budak-budak ni. Mereka ceria menjawab salam! Bersongkok lagi. keh. Jangan tanya nama, aku lupe! Risau aku tengok budak perempuan tu sorang-sorang dikelilingi lelaki..adeh..Aku tanye yg perempuan, buat ape malam-malam ni ngan diorang? Adik tu kate, saje jalan-jalan..Adik lelaki yg bersongkok tu, kat tangan tengah dengar lagu omputeh di handfon.sambil badannye mengikut rentak lagu..so, tugas siapa nak betulkan? jeng.....aku teruskan perjalanan..

Bila jumpe geng-geng budak kecik camni, nak buat apa? pandang serong pada diorang? mengumpat dalam hati? berbisik-bisik sesama sendiri? merasakan diri lebih bagus dari diorang lalu menjauhkan diri? Hentikan..Tidak akan menyumbang pada penambahan kefahaman Islam pada kita dan mereka. Jadi, tugas siapa nak betulkan? jeng.... 

Pastu semalam, masa tazkirah aku nampak ade satu group budak perempuan kat belakang. Diorang tengah main batu seremban. Aku pun................................join diorang!haha. Orang tgh bertazkirah boleh pulak aku pegi lepak dengan diorang. Ish ish buang masa betul shakiera ni :-P
Darjah lima atau enam dari sekolah lama aku..Kali ni aku ingat nama..Adik Aqilah..lagi, adik.........haha. Tengok diorang,kecik-kecik lagi dah pandai beriktiqaf.ulala! Main batu seremban pon boleh..haha..

Pastu tadi jumpe lagi budak-budak ni..tapi kali ni main batu yang original pulak..haha. SABARiah.

Aku agak terkilan tadi. Ada sorang pakcik marah budak laki darjah enam rasenye di depan kawan-kawan die. "Tok soh datang dah..tok soh datang dah.." Budak kalau kena marah depan kawan-kawan.apatah lagi budak laki mesti................sila sambung sendiri. Kita ada pengalaman jadi budak.

Mungkin niat pakcik tu baik. Marah pakcik tu tanda sayangnya. Cuma aku risau pasni budak-budak tu tak datang masjid sebab ada pakcik garang =.=". Aku tak pasti ape kesalahan budak tu sampai kena marah camtu skali. Aku yang takde kena-mengena pun boleh malu, apatah lagi budak yang kena marah direct tu! Aku plak yang marah..hoho.

Pernah aku ajak sorang budak perempuan ni duduk saf depan, tapi die taknak sebab die kate ade makcik garang kat depan =.=" Ok kawan-kawan, korang bakal pakcik makcik yang tak garang kan? hehe...

Kak Ha (Fathimah Syarha) pesan, dekati adik-adik sekolah rendah menengah (sila bayangkan sambil buat suara kiut miut ustazah itu). Sebab waktu sekolah ni zaman  mereka dicorakkan dan mudah dilentur. Jadi, tugas siapa? jeng......*dah tige kali ulang ni

Mungkin ada yang berbisik, "aku takde kesempatan nak join program itu ini..takde kesempatan nak dekati adik-adik ni"

Cuba tengok kawasan sekolah,waktu budak-budak balik sekolah,ada tak yang tercanguk tunggu parents? Hah, buat program sendiri kat tepi tu. Pastu mak ayah diorang nampak, korang kena marah. haha. Take your own risk. Aku tak bertanggungjawab chop!


Catatan ini mungkin tiada faedahnya,sekadar coretan buang masa. Cuma, setiap sesuatu di depan mata atau dimana-mana dan apa-apa yang berlaku pasti terselit pengajaran. Terpulang pada insan itu sendiri untuk mengambil pengajaran atau tidak.

Hatta apabila melihat biji rambutan yang dibuang statik di tepi jalan pun ada pengajarannya, bagi yang ingin mengambil pengajaran.*ayat perasan bagus.

Akhir kalam, kita dah berada di malam 25, gear 5 jom!
Yang drive kereta auto, buat-buat paham kalau tak paham :-P
Wallahua'alam.


"Allahumma ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr, ballighna Lailatul Qadr"..Ameen

No comments: